Volkswagen Garbus to jedna z najważniejszych legend motoryzacji, którą zna każdy bez względu na stopień zainteresowania samochodami. Produkowany na masową skalę od zakończenia wojny, aż po początek XXI wieku zapisał się na kartach historii motoryzacji ze względu na niezwykłą popularność, miliony sprzedanych egzemplarzy oraz wyjątkową funkcjonalność w połączeniu z uroczym kształtem. Samochód Garbus produkowany był jednak w wielu różnych modelach. Które z nich warto znać?

Tradycyjny Volkswagen Garbus Typ 1

Pierwszy i najważniejszy model Volkswagena to bez wątpienia samochód Garbus Typ 1, nazywany Volkswagenem Beetle. Jego początek, sięgający roku 1935 owiany jest kontrowersją, gdyż pomysłodawcą był nie kto inny, jak sam Adolf Hitler, który zlecił zadanie zaprojektowanie “samochodu dla ludu” w celu zmotoryzowania ówczesnych Niemiec. Zadanie to najlepiej wykonał Ferdinand Porsche, w efekcie czego trzy lata później zadebiutował pierwszy egzemplarz słynnego dzisiaj Volkswagena Garbusa. Po dziś dzień nosi miano najliczniej produkowanego auta w historii motoryzacji, jest niekwestionowaną legendą dróg na całym świecie i nie brakuje miłośników samochodu Garbus, którzy wciąż na nowo dają mu kolejne życia, odrestaurowując stare egzemplarze.

VW Transporter – Samochód Garbus zwany Ogórkiem

Ogromny sukces tradycyjnego modelu T1 samochodu Garbus sprawił, że w roku 1947, zaraz po skończonej wojnie, zaczęto zastanawiać się nad pojazdem, który byłby jednocześnie pakowny, wytrzymały, jak i niedrogi w utrzymaniu. Te założenia stały się podstawą do stworzenia Volkswagena Garbusa w wersji Transporter, samochodzie konstrukcyjnie opartym na modelu Beetle, w którym silnik został umieszczony na samym tyle, kierownica za samym przedzie, pośrodku zaś pozostawiono sporo miejsca do przewożenia towarów. Z czasem Transporter ze względu na specyficzny kształt zyskał miano “Ogórka” i stał się jednym z najważniejszych symboli ery czasów hipisowskich.

Kabriolet, czyli samochód Garbus bez dachu

Popularność jaką cieszył się samochód Garbus Beetle sprawił, że dosyć szybko zdecydowano się poszerzyć ofertę fabryki Volkswagena o model bez dachu. W roku 1948 padło polecenie zaprojektowania trzech wersji samochodu w wersji cabrio, w których wykorzystano by jak najwięcej części do Garbusa Typu 1. Nowy model szybko stał się niezwykle pożądanym i prestiżowym samochodem, który choć w Polsce nie był zbyt często widywany na ulicach, to u zachodnich sąsiadów robił prawdziwą furorę.

Samochód Garbus VW Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia to rodzaj samochodu Garbus w wersji sportowej, który produkowany był od roku 1955 do 1974. Nie był to pojazd o typowym kształcie Garbusa, gdyż tworzony był przez firmę z nadwoziami w oparciu o podzespoły Volkswagena. Występował w wersji zwykłej oraz w formie kabrioletu i można było go dostać na każdym z kontynentów. Celem wyprodukowania modelu Volkswagen Karmann Ghia było stworzenie eleganckiego samochodu sportowego przy jednoczesnym zachowaniu jak największej ilości części do Garbusa w oryginalnym wydaniu.

Nowoczesny samochód Garbus New Beetle

Zmiany zachodzące w branży motoryzacyjnej, a tym samym oczekiwania i potrzeby użytkowników na przestrzeni lat mocno się zmieniały, co naturalnie zostało zauważone przez koncern Volkswagena. Dlatego też w latach 1997 – 2010 produkowany był odświeżony model tradycyjnego samochodu Garbusa, czyli Volkswagen New Beetle. Stylistyką nawiązywał on do oryginalnego Typu 1 i zaprojektowany był zgodnie z zasadami retrodesignu. Z produkcji wycofano się w 2010 roku, a rok później został on zastąpiony przez model Beetle.